Facebook

Verlichting opstellen voor een interview zonder reflecties in het glas

Het kiezen van de juiste uitrusting voor je videoproductie is makkelijker dan ooit. Door de grote verscheidenheid aan beschikbare opties vind je altijd iets wat bij je past. Of het is juist moeilijker als je door de bomen het bos niet meer ziet. Sommige merken onderscheiden zich echter doordat ze de behoeften van cinematografen echt begrijpen. Een goed voorbeeld hiervan is de Zhiyun MOLUS G200. Dit is een krachtige en compacte professionele LED-lamp die ik voor het uitlichten tijdens een interview heb gebruikt.

Over Thomas Karanikas

Thomas Karanikas is een Griekse fotograaf met meer dan 20 jaar ervaring. Hij legt de interactie vast tussen mensen en hun omgeving, met een focus op authenticiteit en cultuur in landelijke gemeenschappen. Daarnaast maakt hij lifestyleportretten voor commerciële opdrachten in toerisme, landbouw en horeca. Sinds 2007 werkt hij ook als cinematograaf en visuele effecten-editor voor documentaires over natuur, milieu en oude beschavingen.

Groot raam als achtergrond voor het interview uitlichten

Onlangs kreeg ik de kans om de nieuwe lijn COB LED lampen van Zhiyun te gebruiken, met name de MOLUS G200. Van Transcontinenta mocht ik twee units lenen voor een uitdagende video-interviewshoot. De opstelling was tegen een groot raam met uitzicht op de prachtige haven van Rotterdam, wat zorgde voor een adembenemende achtergrond die een aanvulling vormde op het onderwerp van ons interview.Dit bracht ook enkele uitdagingen met zich mee wat betreft de verlichting.

Zhiyun Modus G200 kit
Zhiyun Modus G200 adjust

Over de Zhiyun Molus G200

De Zhiyun Molus G200 Bi-Color LED COB lamp is een compacte, veelzijdige LED-lamp die eenvoudig in elke opstelling past, zelfs in beperkte ruimtes. Dankzij de COB LED-technologie levert hij tot 300 Watt vermogen met een variabele kleurtemperatuur van 2700-6500K en een helderheid van 60.700 lux op 1 meter met reflector. De lamp biedt nauwkeurige kleurweergave (CRI 95, TLCI 97) en is ideaal voor fotografie en video, zowel in de studio als op locatie.

De G200 is voorzien van een dynamisch koelsysteem voor langdurig gebruik en biedt drie modi (Normaal, Live en Muziek) voor diverse toepassingen. Met zijn compacte ontwerp en Bowens S-mount is hij compatibel met verschillende lichtvormers. De bediening kan eenvoudig via de controller op de lamp of op afstand met de ZY Vega app.

op locatie van het interview
© Ryan Hoogweg
camera set up
© Ryan Hoogweg

Uitdagingen voor verlichting

Uitdaging 1: Voorgrond- en achtergrondverlichting in evenwicht brengen

Onze belangrijkste uitdaging was om het onderwerp (de geïnterviewde) op de voorgrond gelijkmatig te verlichten en tegelijkertijd het daglicht van de achtergrond te balanceren. De Zhiyun MOLUS G200 lampen moesten maximaal presteren en ze stelden niet teleur. Ondanks mijn aanvankelijke zorgen over ventilatorgeluid bij hoge helderheidsniveau’s, was de opname vrij van enige audio-interferentie. Hoewel we de ventilatoren konden horen, werden ze niet opgepikt door onze microfoons, waardoor we een professionele geluidskwaliteit konden behouden.

camera set up
© Ryan Hoogweg
camera set up
© Ryan Hoogweg

Uitdaging 2: Reflecties beheren

De tweede uitdaging was het omgaan met reflecties op het raam. Om dit tegen te gaan, creëerden we een zwarte muur achter de camera en lieten we de crew in het zwart gekleed gaan. De positie van de lampen was cruciaal. De 90 cm parabolische softbox, speciaal ontworpen voor de MOLUS-serie, bleek uiterst nuttig. Dankzij het lichtgewicht ontwerp van de MOLUS G200 monteerden we de lampkop op een statief boven onze geïnterviewde zonder problemen met de stabiliteit.

Uitdaging 3: Schaduwen vullen

Voor de schaduwvulling gebruikten we een tweede Zhiyun Modus G200 LED-lamp. Op een kort lichtstatief kaatsten we het licht terug op een reflector die op de grond voor de geïnterviewde was geplaatst. Door deze opstelling werd de geïnterviewde goed belicht, zonder ongewenste reflecties op het raam en met behoud van een indrukwekkende achtergrond.

Claudia Beumer

Het uiteindelijke resultaat

De resulterende video was zo naadloos dat veel kijkers vroegen of we een groen scherm hadden gebruikt voor de achtergrond. De waarheid is dat we hebben gekozen voor een natuurlijke opstelling in plaats van een kunstmatige.

"De Zhiyun MOLUS G200 lampen waren essentieel voor onze succesvolle shoot."

Door hoge prestaties en flexibiliteit speelden ze een doorslaggevende rol bij het bereiken van dit effect. De betrouwbare prestaties van de apparatuur, zelfs onder uitdagende omstandigheden, maakten het een uitstekende keuze voor onze productiebehoeften.Het compacte ontwerp in combinatie met hun betaalbare prijs, maken ze tot een van de beste en veelzijdige opties die er zijn vooral voor degenen die veel reizen voor hun opdrachten. Dus voor elke cinematograaf die de kwaliteit van zijn productie wil verbeteren, zijn deze Zhiyun lampen zeker het overwegen waard

Delen

Ook interessant

Copyright © 2024 Transcontinenta. All rights reserved.