Hondenfotografie met de Tamron 35-150mm f/2-2.8 voor Nikon Z
Als hondenfotograaf was ik erg nieuwsgierig naar de Tamron 35-150mm f/2-2.8. Deze lens heeft mij tijdens meerdere fotosessies met honden positief verrast! De lens biedt een ongeëvenaarde combinatie van bereik, snelheid en een uitstekende beeldkwaliteit.
Over Fleur Scholte
Fleur Scholte is werkzaam als professioneel hondenfotograaf onder de naam Nanuq Dog Photography. Dankzij haar eigen hond Nanuq kwam zij acht jaar geleden in aanraking met hondenfotografie. Sinds die tijd heeft zij zich gespecialiseerd in het vastleggen van honden in zowel de natuurlijke als stedelijke omgeving, gekenmerkt door een 'moody' sfeer in combinatie met het gebruik van diepe kleuren.
Snel schakelen tussen portretten en actiefotografie
Tijdens fotosessies met honden wissel ik regelmatig van brandpuntafstand om zo een dynamiek te creëren tussen de verschillende beelden. Het gebeurt nog wel eens dat die ene lens die ik graag had willen gebruiken toch nog thuis ligt, of dat ik lenzen meeneem die ik achteraf niet nodig blijk te hebben. De Tamron 35-150mm f/2-2.8 heeft een zeer flexibel zoombereik, waardoor zowel groothoek- als telefoto-opnamen mogelijk zijn. Dit betekent dat je heel snel kan schakelen tussen bijvoorbeeld portretten en actiefotografie. Dit is een enorm voordeel bij hondenfotografie!


Bespaar ruimte en gewicht in je tas
De Tamron 35-150mm f/2-2.8 lijkt in eerste instantie een relatief grote lens en zware lens. Toch scheelt het enorm veel gewicht en ruimte in de cameratas wanneer je slechts deze lens mee hoeft te nemen in plaats van 4 losse prime lenzen. Dit maakt deze lens daarom ook uitermate geschikt voor bijvoorbeeld fotoreizen. Toen ik vorig jaar naar IJsland ging voor het fotograferen van honden, moest ik een keuze maken tussen de lenzen die ik mee kon nemen in verband met beperkingen aan het gewicht van mijn handbagage en wat ik in staat was mee te dragen tijdens de reis. Terugkijkend op deze reis had ik de Tamron 35-150mm f/2-2.8 graag in mijn tas gehad.
Snelle autofocus
Honden zijn over het algemeen energieke modellen om te fotograferen. Een snelle autofocus is hierbij essentieel. Tijdens de fotosessies met deze lens heb ik geen enkel shot gemist doordat de lens moeiteloos de bewegingen van de honden bij kon houden. Zelfs bij het fotograferen in actie weet deze lens de ogen van de hond scherp vast te leggen. Dit maakt deze lens niet alleen ideaal voor het fotograferen van portretten, maar ook voor rennende honden in actie.



Diafragma van f/2-2.8 - fotograferen bij weinig daglicht
Om fel zonlicht te vermijden, werk ik eigenlijk altijd in de vroege ochtend of tegen het einde van de dag. Dit betekent soms dat je met weinig licht aan het fotograferen bent. De beweeglijkheid van de honden heeft ook als gevolg dat je niet met hele lage sluitertijden kan werken. 1/320s is bij de meeste honden de laagste sluitertijd waarop je ze nog haarscherp in beeld krijgt. Een lichtsterke lens is hierbij dus essentieel.
"Een lichtsterke lens is hierbij dus essentieel."
In vergelijking tot de prime lenzen met f1.4 waar ik normaal mee werk, lever je met deze lens wel iets van de lichtsterkte in. De flexibiliteit van het zoombereik maakt daarentegen wel weer heel veel goed. De meeste andere lenzen op de markt met een vergelijkbaar zoombereik zijn nog een stuk minder lichtsterk. Ook is ruis die ontstaat bij het gebruik van een wat hogere ISO tegenwoordig ook goed te corrigeren met ruisreductie.



Conclusie: de meest veelzijdige lens voor hondenfotografie
De Tamron 35-150mm f/2-2.8 is zonder twijfel een van de meest veelzijdige lenzen die je kunt gebruiken voor hondenfotografie. Hoewel het gewicht iets is om rekening mee te houden, wegen de voordelen van deze lens daar ruimschoots tegenop. De combinatie van het flexibele zoombereik, snelle autofocus, en het relatief lichtsterke diafragma maken het tot een uitstekende keuze voor zowel portretten als actie-opnamen.
Specificaties Tamron 35-150mm F/2-2.8 Di III VXD (Model A058)
Focal Length | 35-150mm |
Maximum Aperture | F2-2.8 |
Minimum Aperture | 4K60fps |
Minimum Object Distance | 4 0.33m (WIDE), 0.85m (TELE) |
Maximum Magnification Ratio | 1:5.7 (WIDE)/ 1:5.9 (TELE) |
Filter Size | φ82mm |
Length | 158mm |
Weight | 1,165 gram |
Accessories | Flower-shaped hood, Lens cap |
Mount | Sony E-mount / Nikon Z-mount |
Focal Length | Maximum Aperture | Minimum Aperture | Minimum Object Distance | Maximum Magnification Ratio | Filter Size | Length | Weight | Accessories | Mount |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
35-150mm | F2-2.8 | F16-22 | 0.33m (WIDE), 0.85m (TELE) | 1:5.7 (WIDE)/ 1:5.9 (TELE) | φ 82mm | 158mm | 1,165 gram | Flower-shaped hood, Lens cap | Sony E-mount / Nikon Z-mount |